Jack Ma, topman van Alibaba, is met een geschat vermogen van 21,8 miljard dollar de rijkste man van China. Maar drie andere puissant rijke Chinezen hebben nu tegen hem een monsterverbond gesloten. Doel: een online winkel in het leven roepen die Alibaba naar de kroon kan steken.
Het drietal bestaat uit Wang Jianlin (59), topman van projectontwikkelaar Dalian Wanda Groep; Robin Li (45), topman van Baidu, de grootste zoekmachine van China; en Ma Huateng (41), die aan het hoofd staat van Tencent, games- en socialemediaconcern. Zij staan op respectievelijk plaatsen 4, 3 en 2 van rijkste mensen in China, achter Jack Ma dus.
Snelst groeiende markt
Jack Ma wil volgende week naar de beurs van New York met Alibaba. China is de snelst groeiende markt voor online winkelen, en de drie zien kennelijk mogelijkheden voor concurrentie. Naar verwachting van McKinsey is online winkelen in China in 2015 goed voor 395 miljard dollar; dat zou een verdriedubbeling zijn ten opzichte van 2011.
Het drietal maakte hun beslissing gezamenlijk bekend tijdens een persconferentie in Shenzhen. Wanda krijgt een aandeel van 70 procent, de twee andere bedrijven participeren ieder voor 15 procent. Het bedrijf krijgt om te beginnen 5 miljard yuan tot zijn beschikking. Volgens Wang zijn de drie bedrijven bereid de komende vijf jaar het tienvoudige daarvan te investeren.
Zoeken, chatten en shoppen
De bedoeling is om de zoekcapaciteiten van Baidu en het populaire chatprogramma WeChat van Tencent te combineren met de winkels van Wanda. Wanda heeft naast veertig hotels ten minste 49 bedrijvenpercelen en veertig warenhuizen in heel China.
Zo investeert het bedrijf 50 miljard yuan in een filmstudio en pretpark in de oostelijke stad Qingdao. Ook verwierf het percelen in Beverly Hills en Londen en Madrid. Wanda is al eigenaar van een Amerikaanse keten van bioscopen.
Offline en online integreren
"Stel, je loopt in een Wanda-winkelcentrum en je ziet een meisje met een leuke jurk aan", gaf Li van Baidu als voorbeeld. "Je kunt een foto van haar nemen, en dan kom je direct te weten in welke winkel je die jurk kunt kopen.".
Ook Alibaba wil online en offline winkelen integreren: het concern maakte bekend 692 miljoen dollar te investeren in een keten van warenhuizen en supermarkten. Volgens Alibaba is de netto winst in het eerste kwartaal verdriedubbeld naar 1,99 miljard dollar.
Lees ook
Wie is Jack Ma, topman van de Chinese internetreus Alibaba?
Waarom China niet meer zonder Hongkong kan
Zalando-broers pompen miljarden in ‘Amazons’ in opkomende markten
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl